etthimlahundliv

Alla inlägg under november 2012

Av etthimlahundliv - 8 november 2012 23:02

Eftermiddagen och kvällen har spenderats i stallet hos hästen Axel. Vi kom hem för inte ens en timme sen, gissa vilken liten labradåre som var JÄTTEHUNGRIG då? Rätt! -Sen middag för Svartnos, själv tryckte jag i mig en burk makrill i tomatsås på stående fot i sadelkammaren mellan hundpromenad och mockning.


Hjärtat fick som vanligt hänga på in i ridhuset när jag skulle rida. Mycket att nosa och smaska på där inne ska ni veta. Avslutade med att kasta lite boll åt honom när jag skrittade av Axel. Poppis vill jag lova. Han ville INTE sluta fast att munnen (och hela han) var full med torv och han spottade efter varje billhämtning...


Nu är det sängen för våran del, sötnosen sover redan sött brevid mig, man blir trött av stalliv vill jag lova. Nu rycker J.B även i mina ögonlock! God natt mina vänner.

Av etthimlahundliv - 7 november 2012 20:30

Då är vi hemkomna ifrån klubben. Träningen gick bra och vi fick hjälp med tandvisningen av kvällens värdar. Skrutten fattar inte riktig vad som förväntas av honom men vi får försöka träna på det här nu varje dag fram till söndag så tror jag faktiskt att det ska lösa sig. Klart han blir fundersam, det kommer fram någon och så får han inte hälsa?! 


Nu sussar han sött i soffan efter 1 timmes lydnad. Han och jag skötte oss rätt bra men en sak kom jag fram till... Han gillar inte att lägga sig i lera när vi kör lydnad, annars är det inga problem, men inte då. Knashjärtat!

Vi nollade ju läggandet under gång (ej utfört moment) förra tävlingen och jag hörde att de flesta skyllde sina nollor på det leriga underlaget, jag skyllde på mig själv men nu vet jag att det KAN ha varit underlaget OCKSÅ. 


PS Nu har jag invigt mina stövlar också! Jag kan verkligen rekommendera MuckBoot!!! DS



Av etthimlahundliv - 7 november 2012 17:49

Så här ser svarten ut just nu... Han undrar varför han inte får sin mat. Vad han inte vet är att vi snart ska åka ner på klubben och träna. Förhoppningsvis så så får vi träna på tandvisning.

Av etthimlahundliv - 6 november 2012 20:15

Usch vad jag ogillar mörkret, det gör ju allting så svårt. Att bege sig ut i storskogen när det är kolsvart är enligt mig inte jättelockande. Och att träna lydnad i mörker är inte precis lätt. Jag får träna på en ridbana jag har här i närheten om jag vill men det finns ingen belysning där ännu. Funderade ett tag på att köra dit med bilen och rikta ljusen mot banan, det kändes dock en aning meckigt. Så... jag tog mitt pick och pack och gick ner till motorvägen där det finns LJUS!!! Slog ihop promenad med träning på så vis, två flugor på smällen liksom. Perfekt när klockan är mycket. Bra att träna på annan plats och med nya distraktioner också. 


Vi gjorde först ett lydnadsprogram ett med belöningar mellan varje moment, sen gjorde jag samma program utan belöningar emellan. Han gick så fint!

Efteråt så punkttränade vi i det fria följet. Han sätter sig lite snett i höger-halterna och hänger inte alltid med i höger svängarna. Vänster är lättare då jag kan använda min egen kropp att hjälpa honom.


Kom på att jag skulle filma lite till bloggen också, det här är inte den bästa inkallningen vi gjorde men det var den jag fick med på film. Snälla, för er egen skull, vrid ner volymen. Mitt inkallningskommando är både högt och gällt! Och nej det är inte ultimat att filma själv under träning men vad gör man? 


Imorgon ska vi ner till klubben och förhoppningsvis hitta någon som vill hjälpa till och träna tandvisning.



 

Av etthimlahundliv - 6 november 2012 12:27

Eller har han bara ett grymt underbett? Hehe! Suddigt men rätt kul! Snacka om att lyckas med att misslyckas...

Av etthimlahundliv - 5 november 2012 18:09

Det blev en mörk skogspromenad i dag, det blir lätt så nu när det är November och man måste jobba istället för att få mysa hela dagarna i skogen med sin hund. Men mörkret stoppar inte mig och sötnöten!


 

Det här såg jag när pannlampan var släckt...



 

Men tände jag så vips var mina älskade hund där han med!



 

Söt tog med sig en pinne hemifrån, skönt tänkte jag, en pinne mindre på tomten. (har jag sagt att jag har en pinngalen hund?)



 

Men på hemvägen så hittade han den såklart igen och..... tog med den hem. Det måste ha varit en av hans favoritpinnar. 

Av etthimlahundliv - 4 november 2012 16:00

Körde ett träningspass nu i eftermiddags. Vi utförde alla momenten som är i klass ett men inte länkade utan med belöningar emellan. Han håller apporten så fint nu, tuggar bara om EN gång. Det är i och för sig en gång för mycket men om man jämför med innan då han tuggade konstant så är det en superbra förbättring!


Det ska bli så kul att tävla på söndag, längtar ihjäl mig. Vi måste bara träna på att hålla lågan uppe hela passet. Jag ska prova att ställa matskålen utanför planen nästa träningspass och länka hela programet med hoppet och allt. 


Efter programmet körde jag lite högersvängar och högersvängar-halt vilka han gjorde mycket bättre med lite positionsträning i form av en korv i rätt riktning. Bara att knega på. och så VILA två dagar innan tävlingen! 


Avslutade med en klass två apport, utkast -hämtning- springa tillbaka -sätta sig fot. Vilket han utförde med bravur! Nu degar vi i soffan. 


 



Av etthimlahundliv - 3 november 2012 19:09

Herregud!!! Efter skogsrundan var en viss herre inte bara lerig han var även LERIG!!!!! Det fick bli vattenslangen innan insläpp i huset. Tur man har en hård hund.

Väl inne väntade mormor och speciellt MORFAR i soffan. Sötnöten tyckte att det var ren tortyr att han inte fick springa in och hälsa med detsamma. Efter en torkrunda fick han äntligen sitt varsegod och i ett huj så var han i soffan och mosade nästan lillFia (katten) som var där och gosade hon med. Vilken syn!

I skogen då? Ja vi hade en såklallad aktiv promendad med diverse bollsök samt lite lydnadsträning. Han är ju rätt svårmotiverad men några gånger gjorde han riktigt bra uppletanden av bollen. 15min in på rundan överfölls vi dock av en hagel/regnskur och smarta jag hade varken regnbyxor eller regnjacka. Blev något kall, tur att man kan gå sig varm och hemma väntade ju gofika.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards